زغال سنگ چیست و آشنایی با فواید و موارد مصرف آن


زغال سنگ چیست؟ سنگی رسوبی و قابل احتراق است که عموما سیاه و یا قهوه ای بوده و حاوی مقادیر زیادی کربن و هیدروکربن است. زغال سنگ در دسته سوخت های تجدیدناپذیر قرار می گیرد زیرا تشکیل آن میلیون ها سال طول می کشد. این سنگ حاوی انرژی ذخیره شده توسط گیاهانی است که صدها میلیون سال پیش در جنگل های باتلاقی زندگی می کرده اند. 

نحوه شکل گیری

شکل گیری زغال سنگ را به 300 میلیون سال پیش نسبت می دهند، جاییکه سطح زمین از دریاهای وسیع، کم عمق و جنگل های متراکم پوشیده شده بود. با گذشت زمان و بر اثر سیل گیاهان خصوصا خزه ها و جلبک در درون گل و لای دفن و فشرده شدند. در حالی که این گیاه ها هر چه بیشتر دفن می شدند، تحت دما و فشار بیشتری قرار می گرفتند.

در این مرحله گل و آب اسیدی مانع از تماس گیاه با اکسیژن می شوند، در نتیجه تجزیه گیاه با سرعت کمتری انجام شده و گیاه می تواند بیشتر کربن خود را حفظ کند. در طی سال ها باتلاقی از این گیاهان دفن شده درست می شود و به آن زغال سنگ نارس گفته می شود. 

زغالسنگ نارس منبعی غنی از ترکیبات کربنی است که می تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد. این باتلاق ها منبع اصلی انرژی گرمایی در کشورهایی مانند اسکاتلند، ایرلند و روسیه است. در شرایط مناسب نوع نارس می تواند طی فرآیند کربونیزاسیون به زغال سنگ تبدیل شود. کربونیزاسیون تحت فشار و دمای بسیار بالا صورت می گیرد. 

زغال سنگ نارس

معرفی:

زغال سنگ (Coal)، یکی از مهمترین سوخت‌های فسیلی است که در دسته مواد رسوبی طبقه بندی می‌شود. ماده‌ای غنی از کربن که معمولا قهوه‌ای یا سیاه است. حدود 40 درصد از برق در سراسر دنیا از طریق سوختن آن تولید می‌شود. این آمار در بعضی از کشور‌ها بسیار بیشتر است، به طور مثال هلند حدود 94%، آفریقای جنوبی حدود 92%، چین حدود 77% و استرالیا حدود 76% از برق خود را با استفاده از سوختن این سوخت فسیلی تولید می‌کنند. این ماده نقش مهمی را در قرن‌های اخیر ایفا کرده است، نه فقط به خاطر تولید برق بلکه به خاطر نقش مهمی که در تولید فولاد، سیمان و سایر فعالیت‌های صنعتی داشته است.

نظری ثبت نشده است.

پاسخ خود را بگذارید

* نظرهایی که حاوی توهین است، منتشر نمی شود.

* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

همزمان با تائید انتشار نظر، به من اطلاع داده شود.

  • پشتیبانی تلفنی

    051-32454577

  • نشانی ایمیل

    info@ecmco91.ir

  • نشانی شرکت

    مشهد،جاده کلات . بعد